Ügyszám: 570 | Kiskunfélegyháza

Érintett jogág: légszennyezés (bűz), magánélethez és nyugalomhoz való jog, zaj- és rezgésvédelem

A hatóság egy 2009. évi helyszíni ellenőrzés során a sertéstelep szennyvízkezelésével kapcsolatos környezetszennyezést észlelt, így először részleges, majd teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálatot rendelt el. Erre többek között a Környezethasználó tervezett kapacitásnövekedése is okot adott. A hatásterületen élők azonban eddig is sorozatos panasszal éltek a gyakran elviselhetetlen bűz- és zajterhelés miatt. Elsőfokon – megismételt eljárás során – másodjára is megadásra került az egységes környezethasználati engedély, amit utóbb a másodfokú közigazgatási szerv is jóváhagyott kisebb módosításokkal. Ezt a hatásterületen élők által kezdeményezett bírósági felülvizsgálat követte, mely során a Bíróság a zaj- és rezgésvédelmi szempontok vonatkozásában új eljárásra utasította az elsőfokú hatóságot. Időközben meg is történt az engedély ennek megfelelő módosítása. Azonban a Bíróság ítélete ellen a Kúriánál felülvizsgálati eljárást kezdeményeztek a felperesek és a legfelsőbb bírói fórum mind az eljáró bíróság, mind az első- és másodfokú hatóság döntését hatályon kívül helyezte és új elsőfokú eljárás lefolytatására kötelezett.

Hatósági döntések

Elsőfokú közigazgatási hatóság:
Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség (1,2), Csongrád Megyei Kormányhivatal (3)

Döntés tartalma: 
Egységes környezethasználati engedély megadása IPPC engedély felülvizsgálat során (1). Egységes környezethasználati engedély megadása (2). Egységes környezethasználati engedély módosítása a Kecskeméti Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítélete alapján (3).

Döntés dátuma 2012.05.15.;2013.12.31.;2015.06.15

Másodfokú közigazgatási hatóság:
 Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (1,2,3)

Döntés tartalma: 
Az elsőfokú határozat megsemmisítése és az elsőfokú hatóság új eljárásra utasítása. A másodfokú hatóság szerint az elsőfokú szerv nem tett meg mindent a Környezethasználó hiánypótlásának kikényszerítése érdekében és úgy adta meg neki az egységes környezethasználati engedélyt, hogy a szennyvizek kezelésével kapcsolatos tevékenységéről nem állapítható meg egyértelműen, hogy azok megfelelnek-e a vízminőségvédelmi előírásoknak, illetve hogy a megnövekedett termelés következtében képes-e fogadni a többlet szennyvízmennyiséget (1). A hatásterületen élők fellebbezése részben alaposnak bizonyult, ugyanis a másodfokú hatóság az elsőfokú döntést módosította. A Fellebbezők többek között arra is hivatkoztak, hogy az elsőfokú hatóság figyelmen kívül hagyta a REACH, közvetlenül hatályos EU rendeletet, ezt azonban nem látta igazoltnak a másodfokú hatóság. Szerinte ugyanis az a hazai jogrendbe (2000. évi XXV. törvény a kémiai biztonságról) épülve figyelembevételre került. Azt sem fogadta el érvként a másodfokú közigazgatási szerv, hogy a BAT említésre sem került az elsőfokú döntésben. Csak a hulladékgazdálkodással illetve a zaj- és rezgésvédelemmel kapcsolatban tett apróbb módosítást a Főfelügyelőség. A határozat szerint azonban víz-, levegő-, zajvédelmi és hulladékgazdálkodási szempontból sem kifogásolható az elsőfokú döntés (2). A Kúrai ítéletének megfelelően az elsőfokú határozat megsemmisítése (3).

döntés Dátuma 2013.02.20.;2014.04.03.;2016.01.28.

Elsőfokon eljáró bíróság:
Kecskeméti Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság (2)
Döntés tartalma:
A zaj- és rezgésvédelem vonatkozásában hatályon kívül helyezte a másodfokú hatósági döntést az elsőfokú határozatra is kiterjedően, egyebekben elutasította a felperes (hatásterületen élők) kereseti kérelmét. A fellebbezésben hivatkozott hatályos jogszabályok (314/2005 korm. rendelet 480/2013 korm. rendelettel módosított rendelkezései, 2010/75/EU irányelv) mellőzését bíráló felperesi érvelést a Bíróság nem találta elfogadhatónak. Szerinte ugyanis ha a módosító jogszabály nem rendelkezik a folyamatban lévő ügyeket illetően, akkor az anyagi viszonyokra a korábbi jogi szabályozást, az eljárási viszonyokra a megkezdett eljárási cselekmény befejezésééig a régit, azt követően az új szabályozást kell használni. Az ítélet indokolosában a Bíróság kifejtette, hogy elfogadható alperes azon érvelése, miszerint a REACH rendelet rendelkezései a magyar jogrendbe épülve figyelembevételre kerültek. A zajszennyezés tekintetében azonban a Bíróság igazat adott a felpereseknek azzal, hogy az állatok visítását üzemi zajként értékelte.

Döntés dátuma 19/2/2015

Legfelsőbb eljáró bíróság:
Kúria
Döntés tartalma A felperesek (hatásterületen élők) felülvizsgálati kérelmét a Kúria alaposnak találta, így a Kecskeméti Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletét valamint az alperes Főfelügyelőség határozatát az elsőfokú döntésre kiterjedően hatályon kívül helyezte és az elsőfokú hatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte. A Kúrai szerint ugyanis megalapozottak az említett irányelv közvetlen hatállyal kapcsolatos felperesi felvetések: az irányelv említett rendelkezései kellően konkrétak, pontosak és feltétel nélküliek ahhoz, hogy a BAT követelményekre vonatkozó részek közvetlen hatálya megállapítható legyen.

Döntés dátuma

döntés dátuma 27/10/2015

vissza a térképhez